Barnas musikkutvikling er en investering i fremtiden

Barnas musikkutvikling

På grunn av miljømessige og sosiale problemer, har det vært en reduksjon i nivået av barns psykofysisk helse – dvs antall barn som viser uttalt tegn på lærevansker. Det er viktig å finne effektive utviklingsmetoder for barn, og en av de mest effektive er uten tvil musikalsk opplæring.

Det er tre typer av musikalsk aktivitet: lytting, spilling og komponering av musikk. Mange undersøkelser viser at å praktisere musikk, og til og med bare å lytte til musikken, har en positiv effekt på:

  • kommunikasjonsferdigheter til barn
  • utvikling av minne, fantasi, romlig tenkning
  • utholdenhet, dedikasjon, uavhengighet
  • nøyaktighet, leseferdigheter, kreativitet
  • assimilering av nye kunnskaper
  • dannelsen av kunstnerisk smak og estetisk utvikling

Ved å lære å spille et musikkinstrument utvikler barnet alle sensoriske og motoriske organer: syn, hørsel, berøringssans og muskulært apparat. For eksempel, å spille piano hjelper med å styrke øyeeplet og utvikle øyemuskulaturen, utvide synsfeltet og øke reaksjonshastigheten til rask visuell orientering. Regelmessige fingerøvelser modner barnets sensorimotoriske og talesoner, bidrar til utvikling av minne og forbedrer hjernen. Siden begge hjernehalvdelene samarbeider når barnet lytter til musikk og spiller et instrument, det er magisk og utrolig viktig for barns harmonisk utvikling av forholdet mellom høyre og venstre hjernehalvdel. Ikke minst, å beherske et instrument for et barn krever en spesiell koordinasjon mellom hendene og øynene. Informasjonen fra notepapiret bearbeides av hjernen og deretter sendes direkte til hender og føtter, hvor det utvikles samtidig motoriske ferdigheter (pust og rytme også blandes inn i denne miksen). Så mye skjer under en musikktime for å gjøre vesentlig fremgang i barnets utvikling!

Musikkundervisning stimulerer barnas kreativitet

I vår tid hvor barn er omgitt av digitale enheter er det utrolig viktig å gi dem utfordringer hvor de bruker aktivt den høyre hjernehalvdel som er ansvarlig for kreativitet, visualisering, følelser, intuisjon og spontanitet. Kreativitet er en evne som er mer og mer viktig for suksess i fremtidens arbeidsliv.

Hovedmålet med utdanning er å forberede vår yngre generasjon for deres kommende fremtiden. Kreativitet er kompetansen som kan realisere veien videre til deres fremtidige målsettinger, og musikk er fantastisk middel som lar barn utforske sitt indre kreativitet. Kreativitet er et kompleksitet av intellektuelle og personlige egenskaper hos et individ som igjen bidrar til generering av et stort opphav av originale ideer og ukonvensjonelle løsninger. Kort sagt, kreativitet er en prosess / kompleks av intellektuelle og personlige egenskaper.

I vår tid er kreativitet veldig relevant utfordring for oppdragelse av våre barn. I barndommen, i oppveksten til et menneske, det er da emosjonelle og rasjonelle delene skal kunne få en harmonisk utvikling. Manglende estetisk utforming kan utarmer et barns indre verden. Uten å vite ekte verdier vil barn lettere godta de mindre gode verdier i livet. Hvert barn har sitt eget iboende talent. Den første studietiden regnes som den viktigste i introduksjonen til det vakre som musikk består av. Musikk-kunst er kanskje det mest universelle middelet for estetiske og moralsk kompetanse som danner et barns indre verden.

Musikk skaper en persons personlige egenskaper og åndelige verden

Moderne vitenskapelig forskning viser at musikalsk utvikling har en uerstattelig effekt på den generelle utviklingen. Hvor den emosjonelle sfæren dannes, tenkningen forbedres, og barnet blir følsom for skjønnheten i kunsten og i selve livet. Vi kan si at mangel på fullverdige musikalske og estetiske inntrykk i barndommen kan bli veldig vanskelig å etterfylle på et senere tidspunkt i livet.

Kreative oppgaver i musikktimene bidrar til en generell utviklingen av menneskets personlighet, som i sin tur fremmer respons, kunstnerisk fantasi, figurativ-assosiativ tenkning, aktiverer hukommelse, observasjon, intuisjon og danner barnets nåværende og fremtidige indre verden.

Det er viktig at eleven både er komfortabel og synes musikktimene er lærerikt og gøy. På Allegro Musikkakademi skaper vi rapport og trygghet for våre elever slik at de kan frigjøre sin kreativitet uten frikten for å gjøre feil, fordi å feile er en mulighet til å forbedre seg og er den beste måten å lære på. Vi tilbyr en atmosfær av glede og oppnåelse og samtidig oppfordrer elevene våre til å prøve å komponere musikkstykker, utforske musikkens verden, utrykke musikkens dynamikk, m.m. Snakk med barnet ditt om hvilket instrument som ville være gøy å prøve og ta kontakt med oss for å komme i gang med deres musikalske reise!